Hoofdkantoren in Zwitserland en Limburg
Specialist in voeding DSM en het Zwitserse Firmenich, topper in parfums, smaak- en geurstoffen, zijn beide iconische bedrijven met elk hun eigen specifieke competenties. Door de aangekondigde fusie van deze twee topbedrijven, begin 2023, ontstaat een wereldleider op gebied van innovatie in voeding, beauty en welzijn.
En de roots van dit prachtige groeibedrijf liggen in de Westelijke Mijnstreek. “We bouwen aan iets wat onze huidige klanten vragen. Gezonde, duurzame en lekkere voeding”, zegt DSM’s co-CEO Dimitri de Vreeze in de Limburger. “Dit doen we door de wetenschap en research van twee bedrijven met een fantastische historie samen te brengen. Hiermee creëren we een groeibedrijf, dat veel gaat investeren in onderzoek en innovatie.” Voor de Vreeze was Firmenich geen onbekende. “Firmenich was 32 jaar geleden mijn eerste klant bij DSM. We kennen elkaar goed en werken ook al samen op terrein van alternatieven voor suikers.”
Duaal hoofdkantoor
De bedrijven kiezen naar eigen zeggen bewust voor een duaal hoofdkantoor, omdat ze graag dichtbij de wortels van hun bedrijf willen blijven. DSM zal verankerd blijven in de Westelijke Mijnstreek en in Limburg, ook omwille van het aanwezige talent in de regio en de innovatiekracht van Nederland op gebied van gezondheid, voeding en agrocultuur. Met deze fusie wordt de laatste hand gelegd aan de metamorfose van DSM in een voedings- en gezondheidsbedrijf. “Het is voor DSM een monumentale dag in een lange traditie van transitie. Elk afscheid is tevens een nieuw begin,” aldus een trotse de Vreeze. De naam van het nieuwe bedrijf wordt DSM-Firmenich.
Wat is Firmenich?
Familiebedrijf Firmenich is het op een na grootste particuliere bedrijf ter wereld als het gaat om geur- en smaakstoffen. Er werken 10.000 mensen verdeeld over 83 filialen. Het bedrijf heeft zes onderzoeks- en ontwikkelcentra. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kaisersaugust, vlakbij Basel. Volgens Firmenich komen dagelijks vier miljard consumenten meerdere keren per dag met haar geur- en smaakstoffen in aanraking. Van ontbijtgranen en koffie tot shampoo, douchegel en parfums. Volgens directeur Gilbert Ghostine, sinds acht jaar aan het bewind, staat duurzaamheid daarbij centraal. Ook wordt voortdurend gewerkt aan alternatieven voor suiker. Op dit moment bestaat twee derde van de activiteiten uit het produceren van geurstoffen en een derde uit het maken van smaakstoffen, meldt de Limburger. De jaaromzet in 2021 bedroeg 4,3 miljard Zwitserse frank, dat is ruim 4,5 miljard euro.