'Prachtige kansen op nieuwe verbindingen'
Wat is in het kort uw werkverleden?
In 1996 startte ik op 25-jarige leeftijd als advocaat bij Houthoff. Na 6 jaar kwam ik op de juridisch afdeling van Schiphol Group terecht. Dat was heel leuk. Ik deed daar veel aviation werk gedaan, zoals het meeschrijven aan de wet luchtvaart. Daarna ging ik naar Indonesië voor een joint venture van Schiphol. Bij terugkomst op Schiphol werkte ik mee aan de innovatie en verduurzaming van de luchthaven op thema’s zoals biofuels en elektrische taxi’s. Samen met o.a. KLM, TUDelft en Rabobank zette ik een fonds op voor groene start-ups. Ook heb ik een tijd deel uitgemaakt van het Schiphol asset management team. Als laatste functie bij Schiphol hield ik me als vrachtdirecteur op strategisch niveau bezig met de vrachtontwikkeling voor de luchthaven. De laatste 5 jaar werk ik als adviseur en interim manager in de luchtvaart.
Waarom gaat juist u deze functie vervullen?
Ik maakte tot een jaar geleden deel uit van de Raad van Commissarissen van Maastricht Aachen Airport. Het afgelopen jaar adviseerde ik de luchthaven o.a. tijdens de transitie naar de samenwerking met Schiphol. Ik was dus al nauw betrokken bij Maastricht Aachen Airport, de RvC en de aandeelhouders. Zij zagen in mij een geschikte kandidaat met de juiste kwalificaties om de rol van interim directeur op me te nemen. Ik ben ontzettend begaan met Maastricht Aachen Airport en vind het geweldig om de luchthaven te begeleiden naar een omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven. Of daar in ieder geval een aantal stevige aanzetten voor te doen.
MAA is volledig gerenoveerd en heeft een ambitieus plan voor de toekomst. Wat zijn uw ambities voor het komende jaar?
Ik wil de luchthaven verder op weg helpen in de ambitie om een toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven te zijn. Hiervoor is een goede band met de omgeving belangrijk én het voorbereiden op schoon en stil vliegen. Ik wil graag wat rust en stabiliteit brengen door ook op commercieel vlak nieuwe en goede luchtvaartmaatschappijen voor passagiers én vracht aan te trekken. Parallel daar aan gaan we een aantal stappen zetten in de verduurzaming van de luchthaven door te investeren in vernieuwing en verduurzaming van de operatie.
De eerste elektrische vluchten zijn uitgevoerd vanaf MAA. Hoe schetst u de toekomst van een duurzame luchtvaart en elektrisch vliegen in Limburg?
Nederland is een klein land. Er kan nauwelijks vracht op andere luchthavens gedaan worden en ook klein verkeer wordt elders steeds moeilijker. Dat verplaatst zich van Schiphol naar regionale luchthavens. Dat biedt kansen voor onze luchthaven. Maastricht Aachen Airport ligt in Limburg uiterst strategisch voor de Nederlandse en Europese eAviation markt. Zoals we weten beging eAviation juist bij het klein verkeer. En daar liggen voor ons prachtige kansen in het verbinden van de regio met een deel van Europa. Schoon en stil. Ik zie de toekomst voor Maastricht Aachen Airport dan ook erg zonnig in: we hebben ruimte om hierin te investeren.
Wat maakt volgens u ondernemen in de Westelijke Mijnstreek aantrekkelijk?
De Westelijke Mijnstreek is, net als de rest van Limburg, strategisch gelegen binnen de Euregio. De mentaliteit van de mensen én de ondernemers is internationaal. Daar is deze regio zich veel te weinig van bewust hoe bijzonder dat is. Mensen spreken hun talen en denken over of zelfs zonder grenzen. Daar kan de rest van Nederland en ook Europa een voorbeeld aan nemen. Naast deze grensoverschrijdende mentaliteit kenmerkt de regio zich door de inwoners die echte aanpakkers en doorzetters zijn. Dat komt het innovatieve vermogen van deze regio absoluut ten goede!