Oogappel van het dorp ook ontmoetingsplek
Hart voor de zaak en hart voor de mensen. Dat is het motto van Versmarkt Neerbeek. De samenwerking van drie Limburgse ondernemers zorgt voor dagverse boodschappen voor het hele dorp. Het is de oogappel van Neerbeek.
“Versmarkt Neerbeek staat voor verse groenten, huisgemaakte gerechten, kwaliteitsvlees en een dagverse bakkersproducten”, zegt Pascal Vroonen. “Daarnaast zijn we een echte dorpswinkel, waar mensen komen voor een praatje en gezelligheid.” Pascal Vroonen Groente Fruit en smakelijkheden, Bakkerij Mestrom en Slagerij Quadakkers maken zich samen sterk om verse boodschappen voor het dorp te behouden. “Zo kunnen wij ook overleven in het dorp”, zegt Roy Mestrom. “Wij kunnen de gemeenschap bieden dat ze verse producten in het dorp houden en zelf hebben we bestaansrecht doordat we met zijn drieën op één locatie zitten. Dat maakt het wel uniek.” Maurice Quadakkers vult aan: “We zorgen voor een totaalconcept, voor een breed assortiment in versproducten, want hier kun je in principe terecht voor al je dagelijkse boodschappen.”
Ontmoetingsplek
Samenwerking van drie ondernemers brengt Neerbeek veel meer dan boodschappen. Het is een ontmoetingsplek, een plek voor een praatje en een plek voor een klein uitje. Het komt de leefbaarheid van Neerbeek ten goede. “Er staat niet voor niks een uitnodigend bankje hier”, vertelt Vroonen. “Je merkt aan klanten dat ze dit erg waarderen. Er zijn mensen op vrijdag of zaterdag die makkelijk een uur binnen zijn. Ze staan niet in de rij, maar praten met het halve dorp. Dat is toch wel erg leuk.”
Buffelen
Om 9 uur gaat de deur open en om 18 uur dicht. Pascal Vroonen: “Dan moet nog alles de koeling in, moet alles voorbereid worden voor morgenh. Het is wel heel bewerkelijk. Ik doe het heel graag, maar het is wel hard buffelen.”
De drie ondernemers merken dan hun klanten hun aankoopgedrag aanpassen aan de winkelsituatie. Roy Mestrom: “Normaal gaan de mensen altijd ’s morgens naar de bakker en ’s middags naar de slager. Hier combineren ze aankopen en vullen ze gerechten makkelijk aan. Zo verkoopt de slager in de zomer veel vlees voor de bbq. Hier verkopen we dan veel meer stokbroden dan op andere locaties.
Krulandijvie
De ondernemers overleggen regelmatig ovcer gezamenlijke acties en aanbiedingen. Seizoensproducten laten het assortiment constant variëren. “Onze klanten zoeken vaak wat meer dan wat in de supermarkt te krijgen is”, zegt Vroonen. “Dan heb je het bijvoorbeeld over ouderwetse krulandijvie of raapjes. Groente en fruit dat niet overal te krijgen is. En natuurlijk veel uit de eigen regio. Daar komen klanten uit de hele Westelijke Mijnstreek op af.”