Elektrisch vliegen over korte afstanden in zicht
De luchtvaart CO2-neutraal. Dit lijkt misschien onmogelijk, maar dat is wel de klimaatdoelstelling voor 2050. Om daar te komen, is de revolutie in vliegend verkeer begonnen.
De sector is volledig in ontwikkeling, zeker ook bij onze eigen luchthaven Maastricht Aachen Airport. Technologische ontwikkelingen zijn realistisch en absoluut niet vrijblijvend. Lange afstandsvluchten en grootverkeer maken in de toekomst gebruik van sustainable aviation fuel, een synthetische brandstof gemaakt van onder andere afvaloliën.
Kleinere elektrische vliegtuigen op batterijen of waterstof vervoeren dan passagiers en goederen over afstanden tot 500 km. Deze vliegtuigen zijn al in productie. Ook elektrisch vliegende taxi’s voor vier personen kunnen dan eenvoudige afstanden tot 100 kilometer overbruggen. Deze emissievrije transportvormen voor korte afstanden zorgen voor een revolutie in mobiliteit. De nieuwe generatie vliegtuigen is ook aanmerkelijk stiller dan we gewend zijn.
Transformatie
MAA zal in de loop der komende jaren een duurzame transformatie ondergaan. In 2030 moet de luchthaven volledig net-zero functioneren en in 2035 wekken zo’n 500.000 vierkante meters aan zonnepanelen de energie op voor accu’s en batterijen, alle materieel wordt elektrisch, ledverlichting en klimaatregulerende beplanting de standaard. Asfalt maakt plaats voor open groene bestrating met een snelle waterafvoer en verkoeling bij hete zomers. Het olifantengras aan de rondom de luchthaven heeft drie functies: het werkt geluiddempend, vormt een visuele buffer volgens omwonenden en is grondstof voor duurzame bouwmaterialen. Emissievrij vervoer voor inwoners, bezoekers, bedrijven en kennisinstellingen in de regio. Met onderstaande video werp je een blik in de nabije toekomst.