Jaarlijkse bijna 140.000 containers
Barge Terminal Born groeit als internationaal knooppunt voor containervervoer van en naar de rest van de wereld. Import en export volgen de trends van de wereldeconomie. In gesprek met commercieel manager Diedrik Ezendam.
De Barge Terminal is uniek in de Benelux, omdat er zowel export en import plaatsvindt. Vroeger was het vooral export, maar door de enorme uitbreiding van het aantal distributiecentra in Limburg, is de verhouding tussen exporten import nu ongeveer 50-50. Vijf binnenvaartschepen varen constant op en neer op de routes Rotterdam-Born en Antwerpen-Born. Vanuit Born worden containers over land vervoerd naar de rest van de regio, bijvoorbeeld Sittard-Geleen, Maastricht, Aachen, Roermond. Andersom gaan containers vanuit Born naar de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam om vanuit daar letterlijk naar de rest van de wereld vervoerd te worden.
Limburg Express
Jaarlijks behandelt de Barge Terminal Born tussen 130 en 140 duizend containers van 6 meter lang. “Dat is enorm”, zegt commercieel manager Diedrik Ezendam. “Daar hebben we ook alle mankracht en al het materieel hard voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Drie gigantische kranen die gewichten tot 30 ton kunnen oppakken, vier kranen die lege containers verplaatsen.”
Voorheen was de terminal in Venlo een grote concurrent, maar door allerlei economische ontwikkelingen, wordt er nu intensief samengewerkt. De Limburg Express bestaat uit twee schepen die constant pendelen tussen Born, Venlo en Rotterdam. Op vaste tijden zoals een busverbinding. Dit levert veel betrouwbaarheid op voor klanten, omdat men nu precies kan zeggen hoe laat een container ergens arriveert.