'Deze regio is ideaal voor transport'
Hoe lang bent u al directeur van Maastricht Aachen Airport?
Sinds april 2017.
Wat doen jullie als MAA allemaal?
Maastricht Aachen Airport is een regionale luchthaven van nationaal belang. Naast passagiers, behandelen wij als enige regionale luchthaven in Nederland ook vracht. Onze klanten zijn luchtvaartmaatschappijen die hier vracht of passagiers op komen halen of brengen. Wij verzorgen de afhandeling op de grond van hun vliegtuigen: we checken de passagiers en bagage in, begeleiden de passagiers bij het in- en uitstappen en laden en lossen de vracht.
Op onze luchthaven vind je ook een maintenanceboulevard. Hier voeren bedrijven zoals Collins Aerospace, Samco, Maas, KVE, Cycloon en Aircraft Solutions diverse onderhoudswerkzaamheden uit aan vliegtuigen. De vracht die hier binnenkomt en vertrekt komt uit heel Nederland en zelfs van over de grens. Net als onze passagiers trouwens. Onze uitdaging ligt nu in het rendabel zijn en blijven, onze meerwaarde voor de regio verder te vergroten en beter te verbinden. Dit doen we onder andere door op het gebied van innovatie en verduurzaming samen met regionale partners te pionieren.
Wat zijn de statistieken?
Aantal medewerkers: 220
Verwacht aantal passagiers dit jaar: 240.000 passagiers
Verwacht aantal ton vracht dit jaar: 120.000 ton
Winstprognose: € 2.0 miljoen
Er staan voortdurend vacatures uit bij MAA. Het betreft afwisselend werk waarbij geen dag hetzelfde is en we goede doorstromingsmogelijkheden bieden. Iedereen moet een aantal verplichte trainingen volgen zoals inductie, human factor, fire-fighting en security.
Aan het einde van dit jaar moet MAA het plan klaar hebben voor de duurzame toekomst. Hoe ziet dat plan eruit?
Dat plan is nog in ontwikkeling. Een aantal onderdelen van dit plan:
- We willen versneld en dus bovenwettelijk de oudste en meest vervuilende vliegtuigen uitfaseren als bijdrage aan de leefomgeving
- In 2030 is de volledige grondoperatie van onze luchthaven Net zero. Hiervoor zetten we in op elektrificeren en gebruik van duurzame brandstoffen voor ons materieel
- De overheidsdiensten welke wij uitvoeren (brandweer en security) op termijn zelf vanuit de exploitatie vergoeden. Deze worden momenteel nog deels door overheidsgeld betaald
- Inzetten op elektrisch vliegverkeer om in de toekomst de regio stiller en schoner te verbinden
- Zelf opwekken van hernieuwbare energie
- Onze unieke infrastructuur in te zetten als ‘living lab’ voor onderwijsinstellingen en technologische bedrijven teneinde op deze wijze bij te dragen aan een luchtvaart 2.0 die voldoet aan de eisen uit het klimaatakkoord
Wat maakt ondernemen in de Westelijke Mijnstreek aantrekkelijk?
Het innovatieve en internationale karakter van het bedrijfsleven in dit gebied. De locatie in het hart van Europa met een dichte bevolkingsgraad en diverse logistieke topclusters maakt deze regio ideaal voor transport van personen of goederen. Deze regio is volop in beweging en onderscheidt zich door de goede arbeidsethiek en de hoge kwaliteit op de arbeidsmarkt. MAA is hierdoor in staat om snel en flexibel in te spelen op veranderingen in de markt en de samenleving.
Of we nu te maken hebben met Covid, de situatie in Oekraïne of de krapte op de arbeidsmarkt; MAA behoudt ten alle tijden haar hoge niveau van dienstverlening en juist dit onderscheidt ons van de rest. Iets wat ook internationaal niet onopgemerkt is gebleven de laatste jaren. De passagiersbeleving en de zorg voor hoogwaardige zendingen staan bij ons hoog in het vaandel. We hoeven hier ons personeel nauwelijks op te wijzen, het zit namelijk al in hun DNA.